L’objectiu del Programa de mentoria és mobilitzar persones voluntàries en un programa d’acompanyament i suport –mentoria- d’una persona refugiada o d'un grup familiar per període d'un any.
La mentoria és una part del programa català de refugi que constitueix una acció solidària i de responsabilitat envers el dret al refugi dels ciutadans i ciutadanes demandants de protecció internacional amb l’objectiu de que puguin assolir l’autonomia social i laboral així com la plena ciutadania.
Les persones refugiades acollides al Programa són persones que han fugit del seu país perquè la seva integritat física i els seus drets humans hi són greument amenaçats, que en aquest moment no disposen de cap ajut i que estan compromeses a complir un Pla Individual d’Activitats per assolir la seva autonomia socioeconòmica. Aquestes persones rebran, durant un període màxim d’un any:
- Una prestació econòmica per a cobrir les seves necessitats bàsiques
- l’acompanyament o mentoria de part d’un grup de 3 a 5 mentors, els grups d’acollida, per a cada persona refugiada o grup familiar
L’aspecte més innovador del Programa és la participació activa que es dóna a les administracions locals catalanes i a la societat civil mitjançant la figura de la mentoria. Aquest programa de mentoria ha de permetre que diferents col·lectius: persones, entitats, administracions públiques, participin activament en l’acollida i la integració de les persones refugiades que visquin a Catalunya.
L’objectiu del Programa de mentoria és mobilitzar persones voluntàries distribuïdes per tot el territori català en Grups d’Acollida de tres a cinc persones, disposades a participar i comprometre’s com a voluntàries en un programa d’acompanyament i suport –mentoria- d’una persona refugiada o grup familiar pel període d’un any.
Donada la intensitat i la dedicació que es requereix, aquesta tasca no s’ha plantejat per ser desenvolupada de manera individual: l’acompanyament es preveu més efectiu si les persones mentores formen el seu propi grup d’acollida. Així, tindran prioritat els grups d’acollida formats per persones que prèviament es coneixen, que tenen lligams de confiança mútua (familiars, d’amistat, de feina, d’àmbit escolar, del lleure, etc.), de manera que entre elles puguin recolzar-se i complementar-se, cadascuna dins el seu àmbit d’actuació, en l’acompanyament a la persona refugiada. Aquest acompanyament consisteix en facilitar l’aprenentatge de la nostra llengua, en la recerca de feina i en l’establiment de vincles amb les persones i entitats del seu municipi i comarca, dedicant-hi de 2 a 4 hores a la setmana durant un any. En definitiva, el Programa català de refugi pretén construir i enfortir els vincles socials entre les persones que conformen la societat catalana, sigui quin sigui el seu origen geogràfic i/o cultural amb l’objectiu de contribuir a configurar una societat compromesa amb els drets humans a Catalunya i arreu del món.
Persones físiques
Les persones que s’inscriguin com a mentor/a de persones refugiades han de formar, preferiblement, un grup amb un mínim de tres persones. És recomanable que aquestes persones es coneguin prèviament entre sí (per exemple: familiars, amics, companys de feina, etc) ja que treballaran juntes com a grup d'acollida.
Els mentors es comprometen a:
- Acompanyar les persones refugiades en les activitats del Pla Individual d’Activitats (PIA).
- Establir vincles amb les persones refugiades i, d’aquestes, amb les persones i entitats de l’entorn. - Dedicar de 2 a 4 hores setmanals durant un any.
- Passar una entrevista personal prèvia.
- Fer la formació establerta al programa.
Tot i que és preferible que els grups d'acollida es formin prèviament a la inscripció, les persones que no en puguin trobar cap també es poden inscriure de manera individual. En aquests casos, les entitats col·laboradores del Programa s'encarregaran d'incorporar aquestes persones en un grup.
Entitats
Col·laboraran en la recerca de persones mentores i donaran suport als grups d'acollida recolzant les persones mentores, tant en els objectius de la seva mentoria (per exemple facilitant xarxa social als refugiats, llocs i persones amb qui conèixer-se i practicar la llengua, contactes per buscar feina, etc.) com en les mateixes tasques de mentoria (resoldre dubtes, com ara què fer si una persona refugiada refusa l'ajuda, què fer davant dificultats relacionals, etc.)