El Govern vetlla per garantir l'atenció a les dones en situació de violència masclista durant el confinament per emergència sanitària

Dilluns, 23 de març de 2020

L’objectiu de les mesures que posen en marxa és que no hagi cap dona desatesa malgrat el confinament. Es reforça el servei 900900120 permanent d’atenció a dones en situació de violència masclista.  També continua en marxa el servei d’atenció a la diversitat sexual i identitats de gènere d’Osona (SAI LGTBI d’Osona) que ofereix informació, orientació i assessorament amb relació a la diversitat sexual i identitats de gènere, fent èmfasi en l’atenció a les desigualtats, discriminacions i violències al 93 702 72 84.

L’Institut Català de les Dones (ICD) del Departament de la Presidència i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies han reorganitzat els serveis que gestionen per poder garantir l’atenció a les dones en situació de violència masclista durant els dies que duri el confinament per emergència sanitària amb l’objectiu que no hi hagi cap dona desatesa malgrat la dificultat de mobilitat i atenció presencial. 

Donat aquest escenari, s’estan endegant mesures per facilitar a les dones en situació de violència masclista l’accés telefònic i telemàtic i per a què, malgrat els serveis han alterat el seu funcionament pel que fa a presencialitat, també puguin ser ateses per una persona professional quan la situació ho requereixi. 

L'estat de confinament derivat de la situació d'emergència sanitària pel COVID-19 provoca un impacte clar en les dones en situació de violències masclistes i llurs fills i filles, especialment aquelles que pateixen situacions de risc.  

Una situació excepcional de confinament, on la convivència és permanent i forçosa i la mobilitat reduïda o nul·la pot afavorir les situacions de conflicte i violència, de manera similar a les situacions de conflictivitat que es donen en períodes vacacionals, amb l’agreujant de la dificultat per a la víctima de no poder trobar suport de familiars, professionals,  i  altres recursos.   

Alhora es produeix una situació de menys oportunitats per verbalitzar, compartir o demanar informació o assessorament als serveis, així com per denunciar. 

Per tot això s’estableix el següent: 

  • El Servei 900900120, gestionat directament l’ICD, que és un servei central i una de les portes d’entrada a la xarxa de recursos, tindrà durant tot el confinament un pes més important pel que fa a l’atenció de les dones donat que és un servei telefònic que pot garantir l’atenció en qualsevol moment i hora del dia, també d’emergències. També tindrà un paper més important, ja que centralitzarà i oferirà informació actualitzada de l’estat dels serveis de tota la xarxa d’atenció que depenen d’altres departaments de la Generalitat i administracions. 
  • Es reforça la comunicació i divulgació del 900900120, servei telefònic gratuït i permanent, per tal que arribi el seu coneixement a totes les dones que el puguin necessitar. Especialment en la seva modalitat de comunicació escrita, ja que el servei també atén a través de l’adreça de correu 900900120@gencat.cat. Aquest sistema pot ser més operatiu quan la dona es troba confinada amb l’agressor. 
  • Es demana l’especial col·laboració de les persones de l’entorn, ja que si la dona no pot efectuar les trucades o escriure, siguin les persones de l’entorn les que estiguin amatents a la situació i es posin en contacte directament amb el servei 900900120. 
  • Des de l’ICD es facilitarà puntualment, a través del web dones.gencat.cat i les xarxes socials institucionals, la informació sobre la resta de serveis operatius de tots els departaments de la Generalitat implicats i també els dels ens locals (SIAD) i de les entitats especialitzades.  
  • També es demana la col·laboració dels mitjans de comunicació per divulgar el servei 900900120 sempre que s’elaborin informacions sobre la violència masclista. En el web de l’ICD hi ha a disposició imatges, un espot i falques radiofòniques.  
Darrera actualització: 2.04.2020 | 19:59