La Generalitat treu a informació pública el projecte de traçat d'accés de la C-25 a Sant Julià i a Vilalleons

Dissabte, 3 de gener de 2015

El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya ha tret a informació pública el projecte de traçat d’enllaç de la carretera de Vilalleons (BV-5202) amb l’Eix Transversal (C-25). El document recull gran part de les adequacions que demanava l’estudi tècnic encarregat per l’Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta.

La nova proposta no només enllaça la BV-5202 amb l’Eix Transversal, sinó que adequa la carretera de Vilalleons per millorar-ne la seguretat vial i l’amplia per facilitar l’accés del trànsit al polígon industrial La Quintana.

L’Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta, tot i que va acceptar que s’estudiés aquest traçat en un acord de Ple el passat mes de juny, hi presentarà al•legacions per tal de disminuir el màxim possible les molèsties pels veïns afectats en cas que es materialitzi el projecte.

L’alcalde de Sant Julià, Joan Carles Rodríguez, ha recordat que l’Ajuntament “no ha donat el seu sí definitiu a aquesta opció”, que ara tot just es sotmet a informació pública. I que el traçat que es proposa ara tindrà sentit si es recullen les propostes de l’estudi tècnic encarregat per l’Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta a l’empresa DOYMO, “que en gran part ja queden recollides en el projecte de traçat, però no totes”. Una altra condició indispensable és que “hi hagi un projecte complementari que resolgui els accessos de la BV-5202 amb el polígon industrial La Quintana, i que allargui el carril per a vianants i bicicletes fins el nucli de Sant Julià de Vilatorta”.

El nou projecte de traçat arriba després de l’oposició frontal de l’Ajuntament de Calldetenes a l’accés al polígon industrial La Quintana pel pont de La Sauleda, opció que ja estava consignada en els pressupostos de la Generalitat per aquest any 2014. Segons l’alcalde, “potser ens hauríem estalviat aquest enfrontament si el govern de la Generalitat hagués fet abans la nova proposta d’enllaç per la BV-5202”. De fet, ha recordat, l’opció de traçat que ara surt a informació pública “des de la Generalitat s’havia dit que era tècnicament inviable, i mai fins ara havia figurat entre les opcions que històricament la Generalitat proposava per resoldre l’accés al polígon industrial La Quintana”.

L’equip de govern de l’Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta ha volgut informar, des d’un primer moment, als veïns afectats pel projecte. Ja hi ha hagut dues reunions amb els veïns del nucli de Vorabosc i amb els pagesos afectats, a banda de múltiples converses amb els particulars. Algunes de les reivindicacions dels veïns han quedat recollides d’entrada en el document que ara es sotmet a informació pública.

 

L’Ajuntament demanarà que l’actual carretera de Vilalleons entre el trencall de La Boscana i el de La Quintana sigui de sentit únic

L’Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta creu que si aquest nou projecte d’enllaç amb la C-25 tira endavant obligarà a repensar els accessos entre el polígon industrial i la BV-5202, que són molt problemàtics. L’Ajuntament ja ha demanat a la Diputació de Barcelona que estudiï la possibilitat de fer que l’actual carretera de Vilalleons entre el trencall de La Boscana i el de La Quintana sigui de sentit únic cap a Sant Julià de Vilatorta. I estudiar que el sentit Vilalleons d’aquest tram sigui pel carrer Indústria del polígon industrial. Això permetria resoldre la manca de visibilitat que es constata en tot aquest tram de la BV-5202, i afavoriria la continuació de la via verda per vianants i bicicletes i la millora d’accessos al barri del Puig, a les masies disseminades i al mateix Polígon industrial.

 

Avantatges del nou projecte de traçat

L’Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta admet que el nou traçat que proposa la Generalitat de Catalunya d’enllaç amb la C-25 per la carretera de Vilalleons (BV-5202) té avantatges pel municipi. Algun d’aquests avantatges són potencials, i només seran realitat si es va més enllà del projecte de traçat que ara la Generalitat sotmet a informació pública. D’altres ja queden recollits en el document.

  • Millora de la seguretat vial a la BV-5202: l’ampliació de l’actual carretera de Vilalleons pot suposar una millora de la seguretat vial, gràcies a un major ample de calçada. No oblidem que aquest tram de la carretera ha registrat sinistres greus.
  • Via verda per vianants i bicicletes: segregar el trànsit de vianants i bicicletes de la carretera actual, molt usada per aquest tipus d’usuaris, també pot revertir en una important millora de la seguretat vial i en una millora de la connexió dels nuclis de Vorabosc, del Puig i de les masies disseminades amb el nucli de Sant Julià de Vilatorta. I pot ser un pas molt important cap a una futura ampliació d’aquesta via verda fins el nucli de Vilalleons, que significaria la connexió dels dos grans nuclis habitats del nostre municipi.
  • Millora de la connexió del polígon industrial amb la BV-5202: la manca de planificació urbanística a l’hora d’ubicar el polígon industrial als camps de La Quintana han fet que aquest no només visqui a esquenes de l’Eix Transversal, sinó també a esquenes dels seu únic accés actual: la BV-5202. L’accés al polígon industrial és molt problemàtic, ja que es realitza pels carrers de La Quintana i de la Tècnica, que enllacen en revolts de baixa visibilitat de la BV-5202. El nou enllaç també hauria de suposar una millora d’aquests enllaços, i que finalment el polígon industrial La Quintana quedi definitivament ben enllaçat amb la BV-5202.
  • Millora de serveis per Vorabosc, per les masies disseminades i pel polígon industrial: el nou enllaç pot suposar portar al nucli de Vorabosc la connexió amb la xarxa de clavegueram municipal. Així mateix, pot significar un avanç molt important per l’arribada de la fibra òptica als habitatges de la zona, al polígon industrial i, finalment, al propi nucli de Sant Julià de Vilatorta.
  • Una sortida a l’Eix Transversal per Sant Julià i per Vilalleons: la construcció d’una sortida expressa per Sant Julià i per Vilalleons pot oferir major projecció turística als dos nuclis del municipi. Igualment, a banda de major presència en la senyalèctica informativa de l’Eix Transversal, significa un nou accés pels dos pobles del municipi, amb un estalvi en la mobilitat diària dels nostres habitants.
  • Un menor impacte ambiental: la utilització d’una infraestructura ja existent (la BV-5202) per enllaçar amb el polígon industrial suposa no haver d’obrir noves traces d’infraestructura en el territori.
  • Manteniment del nou enllaç per part de les administracions titulars: el nou enllaç que ara es proposa usa carreteres ja existents, la C-25 i la BV-5202, el manteniment de les quals va a càrrec de les administracions titulars d’aquestes vies: la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona respectivament. I no ha de suposar cap càrrec ni per l’Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta ni pel polígon industrial.

 

Dades d’interès sobre el tràmit d’informació pública del projecte de traçat

El nou projecte de traçat es pot consultar al Servei Territorial de Carreteres de Barcelona (carrer d’Aragó 24-246), a l’Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta i a l’adreça d’internet:
http://www.gencat.cat/territori/informacio_publica/2014_St_Julia_de_Vilatorta/e_tauler_2014_st_julia_vilatorta.pdf

La Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre ha aprovat el projecte i l’ha sotmès a informació pública mitjançant anuncis al tauler d’anuncis de l’Ajuntament, a l’e-TAULER i al DOGC 6676 de data 31 de juliol de 2014 per un termini de 60 dies hàbils, que finalitza el dissabte 11 d'octubre de 2014 (inclòs). Durant aquest període es poden formular al•legacions sobre l’interès general del projecte, la seva concepció global i la compatibilitat mediambiental.

Les al•legacions s’han de presentar a la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, a l’adreça: avinguda de Josep Tarradellas, 2-6, 08029, Barcelona.

Darrera actualització: 14.01.2015 | 10:18